En aquesta primera reunió de defensors municipals de veïns van participar el conseller de Transparència, Manuel Alcaraz, la directora general de Transparència i Participació, Aitana Mas i els defensors del Veí de Paterna, Mª Antonia Moreno, Alboraia, Pepe Ciurana i Asp, Núria Garcia

La Defensora del Veí de Paterna, Mª Antonio Moreno, ha participat en la reunió de defensors municipals de veïns mantinguda amb el conseller de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, Manuel Alcaraz i la directora General de Transparència i Participació, Aitana Mas i en la qual també han assistit els defensors d'Alboraia, Pepe Ciurana i Asp, Núria Garcia.

Aquesta primera trobada, celebrada el passat 22 de març, té com a objectiu impulsar la implantació en els municipis del Defensor/a del Veí, una figura que actua com a intermediària entre l'administració local i els veïns i possibilita l'acostament entre la institució municipal i la ciutadania.

I és que, tal com ha recordat Mª Antonia Moreno, “encara que Paterna compta des de 2007 amb una Defensoría del Veí, es tracta d'una figura poc difosa i estesa, ja que – tal com ha recordat – en tota la Comunitat Valenciana només està present en cinc municipis”.

Entre els acords aconseguits durant aquesta reunió destaca la creació d'una taula de treball de posada en comú de cada defensoria que propicie l'elaboració d'un manual genèric per a tots els Ajuntaments de la Comunitat que vullguen crear aquesta figura, ja que no hi ha una legislació comuna i les experiències són molt diverses.

Així mateix, els serveis tècnics de conselleria, en col•laboració amb els consistoris i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies elaboraran unes normes mínimes comunes per a desenvolupar aquesta institució.

Referent a açò, i en el cas concret de Paterna, la Defensora ha assenyalat que “el servei té molt bon acolliment entre els paterners i paterneres, que recorren a l'Oficina del Defensor del Veí per a intentar resoldre els seus dubtes sobre cotitzacions, pensions, jubilacions i fins i tot la realització de tràmits telemàtics o la presentació de documentació municipal”.

Així mateix, ha recordat que l'Oficina del Defensor del Veí es va crear en 2008 i que té entre les seues funcions des de rebre les preocupacions, queixes i suggeriments dels ciutadans fins a intervenir en els desnonaments o resoldre dubtes relacionada amb les diferents administracions públiques.

Port últim, Moreno ha destacat “el gran treball, proper i personalitzat, que realitzen des de l'Oficina”, sobretot en relació als desnonaments i les medicacions hipotecàries, un servei que vénen prestant des de 2012 a través d'un conveni amb l'Il•lustre Col•legi d'Advocats de València i mitjançant el qual, en 2015, han atès 242 casos.