José Antonio Monrabal va ser triat ahir pel Consell Sectorial de la Cordà nou ‘Coeter Major de Paterna’ per als pròxims tres anys. Monrabal, conegut com “el Cotito” prové d’una família amb gran arrelament a Paterna i als seus 59 anys compta amb més de 40 ‘cordaes’ a les seues esquenes. “Com molts paterners vaig començar a entrar a la Cordà sent molt jove, vaig aprendre del meu iaio, vaig disfrutar amb mon pare i ho he transmés a la meua filla”, explica. Monrabal és membre del Consell Sectorial de la Cordà des de la seua creació a mitjan dècada dels 90 i amb anterioritat ja col•laborava en l’organització a les ordes de Pepín Damián, que després de dècades com a màxim responsable de la Cordà passa a ser “Coeter Major de Paterna emèrit”.

Pepín Damián ha renunciat voluntàriament al càrrec, ja que li quedava any i mig com a responsable, però donada la seua avançada edat i delicat estat de salut ell mateix va decidir que havia arribat el moment de donar el relleu a una altra persona. Per a Monrabal “Pepín Damián és el mestre i serà sempre la figura més important de la Cordà, significa la perseverança perquè sense ell és molt possible que la Cordà haguera deixat de celebrar-se durant els anys setanta, com va ocórrer en altres pobles, però ell mai ho va permetre. Per això li devem tant”, va apuntar.

El ‘Coeter Major’ de Paterna és el principal responsable no polític dels actes de foc que se celebren en el municipi, no sols de la Cordà, encara que és on cobra una especial rellevància. Pren la decisió d’iniciar la gran festa del foc de Paterna que té lloc l’últim diumenge d’agost, i també és qui decideix el moment de procedir a la seua finalització amb una apoteosi final. La recepció de la pólvora i la correcta retirada una vegada finalitzat l’acte per a evitar accidents, el desenrotllament dels protocols de seguretat, així com una infinitat de decisions que han de prendre’s en relació a l’organització de la Cordà passen pel Coeter Major. “És la persona en qui es deposita la confiança perquè tot transcórrega com ha de ser”, resumeix, encara que no està sol ja que “la Cordà no podria celebrar-se sense la coordinació de tots”.

Per a Monrabal el repte de la Cordà de Paterna, a curt termini, és aconseguir la distinció de Festa d’Interés Turístic Nacional, les gestions de la qual ja estan molt avançades.