Taller de Autoprotección para Mujeres de Paterna

ABSENTISME ESCOLAR

L'absentisme escolar és “l'absència injustificada, sistemàtica i reiterada de l'alumne en edat d'escolarització obligatòria, (des dels 6 fins als 16 anys), així com l'abandó prematur de l'escola”. La inassistència reiterada a l'escola impedeix que l'alumne absentista puga seguir amb normalitat el seu procés educatiu i, si aquesta es prolonga, pot arribar a impossibilitar-ho de tal manera que no podrà adquirir la formació i preparació necessària per al seu futur desenvolupament personal i professional.

Causes

Si bé l'absentisme es produeix i detecta en els centres escolars, les causes que l’originen, no sempre són imputables als centres o als alumnes. Les causes que el produeixen són diverses, sent la més freqüent les situacions sociofamiliars desfavorables que poden derivar-se de carències econòmiques, socials, o d'especial dificultat; moltes vegades també es deu a factors culturals o ètnics.

Cal no oblidar que l'escolaritat durant este període de la vida és un dret individual establit en la nostra Constitució, per la qual cosa el deure de tots els ciutadans és vetlar per l'escolarització dels menors en edat d'això, i el deure de l'Estat és adoptar les mesures per a garantir-la i vetlar pel seu compliment. De la mateixa manera, els pares o tutors tenen entre els seus deures legals d'assistència, inherents a la pàtria potestat, garantir l'educació dels seus fills i procurar-los una formació integral.

Programa municipal contra l'absentisme

En 1998, la Regidoria d'Educació, en col·laboració amb la comunitat educativa, (centres escolars, Inspecció d'educació, Serveis Psicopedagògics, Consell Escolar Municipal, AMPAS), i dels Serveis públics Municipals, (Serveis Picopedagògic, Serveis Socials, Policia Local), va impulsar el “PROGRAMA MUNICIPAL D'INTERVENCIÓ EN L'ABSENTISME ESCOLAR” que va ser aprovat per resolució d'Alcaldia el dia 2 de juliol de 1999. El 23 de setembre del mateix any es crea la COMISSIÓ MUNICIPAL D'ABSENTISME ESCOLAR, òrgan de caràcter tècnic que ha donat estabilitat a esta col•laboració interinstitucional i que té com a finalitat vetlar pel bon compliment i seguiment del Programa a fi d'aconseguir la plena assistència a l'escola de la població infantil en l'edat d'escolaritat obligatòria.

Amb els mitjans i recursos tècnics, humans i administratius que s'han desenvolupat fins a la data s'ha aconseguit normalitzar un percentatge important de la població escolar absentista, mentres que la resta continua sota la supervisió de la Comissió, ja que necessita un seguiment i intervenció familiar constant en els cursos següents. Caldria assenyalar que hi ha certs casos que suposen un absentisme escolar greu o persistent, sense opció administrativa d'èxit.

Mesures judicials

Per això, de forma subsidiària als deures paterns, i d'acord amb diverses Sentències Judicials condemnatòries en relació a l'article 226 del Codi Penal, la Comissió denuncia judicialment tots aquells casos en què, després d'haver esgotat la via administrativa, l'actitud dels pares respecte a l'escolarització o assistència del menor al col•legi siga de passivitat, despreocupació o fins i tot rebuig.

Esta actuació respon als principis legals i morals de la Comissió, que ha de vetlar pel compliment del dret d'escolarització, ja que és un pilar fonamental per al desenvolupament de la personalitat i la integració social.